Sandheden er ilde hørt

Af Søren Pind 100

“Vi kan ikke acceptere flere lidelser”. “Militær intervention”. Min efterfølger brugte ord, der adskilte sig signifikant fra alt, vi havde hørt fra regeringen hidtil i forhold til Syrien.

Det første først. Hvad ligger der i ordene “vi kan ikke acceptere flere lidelser”?

Ligger der deri, at man intet ansvar har for disse lidelser? Eller ligger der i ordet accept, at det er, hvad der foregår i øjeblikket. En accept af lidelser. I Syrien.

Ja. Det ligger der. Der er intet logisk rationale, der kan forklare ordene anderledes. Hvis man accepterer noget, betyder det også, at man kan lade være med at acceptere det. Med andre ord siger den tidligere udviklingsminister Christian Friis Bach, at det, verden – vesten, og med den, den danske regering – gør for nærværende, er at acceptere det syriske folks lidelser. Krigen.  Accepterer torturen. De bestialske drab. Voldtægterne. De små børn, der traumatiseres, myrdes, lemlæstes – mister lemmer og sjæl. Et helvede og et marerid, ubeskriveligt. Siger han.

Det gav anledning til forfærdelig konsternation da jeg sagde noget lignende. Den socialdemokratiske udenrigsordfører John Dyrby Poulsen mente ligefrem det rablede for mig og dagbladet BT mente jeg hjemtog billige politiske point ved at påpege, at regeringen – på grund af sin passive linje – må påtage sig et medansvar for udviklingen i Syrien – ikke torturen specifikt, men udviklingen (TV 2 news påstod straks, jeg nærmest mente, det var statsministeren, der stod med brændende jern med baggrund i denne artikel, hvor det så end fremgår…). Til gengæld indtrådte tavsheden, da Friis Bach sagde nøjagtigt det samme, ja endda videre. “Vi kan ikke acceptere flere lidelser”.

Vi har et ansvar. Vi mennesker. Ikke kun for os selv. Ser vi forbrydelser blive begået, skal vi gøre, hvad vi kan for at forhindre dem. Staunings regerings afvisning af tyske jøder er den dag i dag omdiskuteret. For ville man vide, hvad der foregik i Tyskland, kunne man vide det. De russiske styrker, der standsede i Warszawas udkant mens jøderne i ghettoen blev udryddet – som Hitler sagde, intet over knæhøjde skal lades tilbage (det blev det heller ikke) – af tyskerne. Den dag i dag bebrejdes russerne, at de så til. Og sådan kunne man fortsætte. Naturligvis har man et ansvar, hvis man kender til, hvad der foregår og intet gør.

De billeder, der til hændervriden blandt regeringspolitikere og offentlighed, blev offentliggjort af de uhyrligheder, der foregår i Assads fængsler, er der intet nyt i. Både Amnesty International og Røde Kors bekræfter det. Det gør Christian Friis Bach også. Der er intet overraskende i dem. Alligevel ser man den offentlige hændervriden og lade-som-om man intet vidste. Det er ikke til at holde ud. Der er intet nyt. Og den, der har ønsket at vide disse ting, har vidst dem. Hykleriet fylder mig med afsky.

Det kan hænde, sandheden er ilde hørt. Det kan hænde, der gælder særlige regler, når jeg ytrer mig i den offentlige debat. Men i givet fald: Så lyt til Amnesty, røde kors og ja, Friis Bach.

Vi har ikke længere nogen undskyldninger. Regeringen har alt for længe påstået, at en løsning henholdsvis ikke måtte indeholde så meget som trussel om en militær intervention og samtidig hævdet, at en løsning ikke måtte medføre Assad fortsatte. Det sidste har både statsministeren og Holger K nu valgt at tie om. Det første afviser de fortsat.

Det skønt det tydeligt fremgår af regeringens egen sikkerhedspolitiske redegørelse, at selve truslen om militær indgriben hjælper. Den var afgørende ift. spørgsmålet om de kemiske våben. Skriver altså regeringen selv.

Når jeg mener, den danske regering har et medansvar for udviklingen i Syrien, er det på grund af den apati og passivitet man, på trods af bedre viden, har udvist. Da Venstre foreslog, man støttede UK og Frankrig, der ønskede at tilsidesætte EUs våbenembargo og levere våben til moderate oprører, de to lande mente sig i stand til at identificere, sagde regeringen nej. Da Venstre argumenterede for, regeringen skulle virke internationalt som en stemme, der fastslog, man ikke ser passivt til, sagde regeringen nej. Da Venstre igen og igen rejste spørgsmålet om passivitet ift. udviklingen i Syrien sagde regeringen nej.

Og prøvede – mens man var fuldt bevidst om Assad-styrets bestialitet – at hævde, at Venstre mente, Danmark selv skulle gå i krig i Syrien…

Det er en hån. En hån mod ofrene og en hån mod det ansvar, en regering bestrider. Sølle er, hvad det er.

Nej. Regeringen har ikke ansvarET for Syrien. Heller ikke for torturen. Det har Assad. Og det har bødlerne. Aldrig ville jeg påstå andet. Men ja. Vesten har et ansvar for at forholde sig passivt. Og hvad værre er: Vi har også en strategisk national interesse i at stoppe det.

Flygtningekoloner millioner er på vej mod Europa. Dybt traumatiserede mennesker. Særligt børnene. Hvis nogen kan huske, hvor svært det har været at integrere palæstinensere fra flygtningelejrene i Libanon i Danmark, så gang med 10. Mindst. Samtidig har unge muslimer set Vestens passivitet, og for nogens vedkommende i desperation er de draget af sted fra hele i Europa i tusinder for at kæmpe en krig, der kun kan føre til radikalisering og et had mod de, der så til. jeg ser det som et uimodsigeligt faktum, at vi over de næste 10 – 20 år vil opleve terroraktioner over hele Europa som følge af denne manglende – bevidst manglende – erkendelse.

Christian Friis Bach har ret. “Vi kan ikke acceptere flere lidelser”. Han har også ret i, vi burde sætte en seks måneders frist fra det internationale samfunds side, før der gribes ind militært. De nazilignende tilstande vi ser i Syrien, er for ethvert humanitært samfund helt uacceptable. Det burde have stået klart længe. Men gør det ikke endnu. ikke 10 timer efter Friis Bach sagde, hvad han sagde, lagde Udenrigsministeren og Statsministeren afstand til ordene…

Som Stauning ved den danske grænse.  

 

100 kommentarer RSS

  1. Af T. Sørensen

    -

    Som et mundheld siger: Kvinde er kvinde værst. Da kan man omskrive det således at muslim er muslim værst. Det står ikke i vestens magt, at ændre på det. Jeg finder det rigeligt, at vi fortsat skal finde os i herværende muslimers terrorisering af sagesløse danskere. At de fører mellemøstens vold, ildspåsættelser og hærværk med sig hertil er helt uacceptabelt. Forstærk EU’s ydre grænser og begræns antallet af indvandrere med mellemøstlig baggrund dramatisk. De må kæmpe deres egne kampe og finde en anden livsstil. Så kan vor samkvem med dem tages op på et senere tidspunkt. De må se at lære det om det så er på den hårde måde. Den udvikling har vesten gennemgået.

  2. Af Axel Eriksen

    -

    @ Jens Hansen & søren sørensen!

    Er I ikke snart færdige med Jeres uberettigede beskyldninger og tilsvininger af meddebattører ?

    Har i noget seriøst at fremføre – så gør dog det!

    Men EL, som I begge bekender Jer til, er +10% – resten af befolkningen er – 90 %! Er det ikke SS´s teminologi?

    Hold nu kæft – og indrøm at “falske” navne er brugt af – og afsløret som været skrevet af JH – og SS, hvordan kan du som fortaler for det “reneste parti – EL” i DK støtte op om det?

  3. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Uffe Staulund

    Du skriver til Søren Pind

    “Du og Friis Bach har ikke nogen problemer med at lege skrivebordsgeneraler i Danmark. Det er jo sikkert og godt. En lille rask krig i Syrien, vil tage fokus væk fra de problemer, vi sidde i, i Danmark.”.

    Du kan være helt sikker på, at Søren Pind (som tidligere Fogh i irakrigen) vil stå bag de danske soldater, der skal kæmpe med livet som indsats. Laaaangt bag.

  4. Af Henrik Knage

    -

    Tak er kun et fattigt ord, ligeså at dømme over sandhed. Pas på Pind, især med sandhed, thi sandhed rammer os alle, før eller siden.

    Sandhed må gerne fravige mig en stund endnu…….

    Fordi, jeg ved godt hvad sandhed er.

  5. Af Jens Sander

    -

    Stop turist terrorister og våben til sunni slagtere og lidelserne stopper !!!!

  6. Af Kim Olsen

    -

    Arh…. Om Pind eller andre politikere drager med i felten, synes jeg ærligt talt er ret ligegyldigt. De tager politiske beslutninger, og (vi) andre fører dem ud i livet.

    Sådan er vist nok magtens tredeling….

  7. Af Jens Hansen

    -

    Af Axel Eriksen – 23. januar 2014 20:15

    Axel Eriksen.
    Du har tidligere indrømmet, at du skriver under falske navne.
    F.eks. “lille stygge”.
    Og i fremtiden vil du så skrive som “lille stygge gris”.
    Du er jo ikke DFer/Venstre/Danskernes Parti for ingenting.

    Og Axel Eriksen.
    Det var i øvrigt dig selv som startede på dette emne igen.
    Måske var det en god ide, hvis du af hensyn til de læsere som sikkert er grundigt trætte af dette vrøvl, stoppede med at starte dette skænderi i samtlige blogs.

  8. Af Henrik Knage

    -

    Lige en sidste bemærkning til Søren Pind.

    Sandheden er ilde hørt……

    Lad mig gøre dig en ting fuldstændig klokkeklart – fra start. Hvis du er missionær for “sandhed”, så skærer jeg dig op ifg. salamimetoden, millimeter for millimeter, i det offentlige rum.

    For det første aner du ikke et klap om sandhed, for det andet bør du lytte mere til min yngste søn – thi han er ikke dum – ham der….

  9. Af Henrik Knage

    -

    Din yngste søn – sorry.. Har selv en datter og en søn.

  10. Af Kim Olsen

    -

    Sandheden er ilde hørt, er emnet for bloggen

    Søren Pind argumenterer godt for påstanden, så vi behøver egentlig ikke Jens Hansens personlige problemer i relation til sandheden udstillet her.

    Så Jens Hansen: Luk r…. og lad være med at spamme bloggen her.

    Gå dog i seng Hansen!

  11. Af søren sørensen sørensen

    -

    axel eriksen@

    Kan du ikke som V-medlem og v-revisor stoppe dit angreb på alle saglige debattøre i B eller er du blevet så hjernevasket af venstres pressetjeneste at du skal fortsætte dine angreb muligvis betalte angreb ubønhørligt?…Du var lille stygge og Ko var store stygge i nok ca. loo falske indlæg skrevet i berlingske bare under disse 2…Bed B rense jeres navne, altså dit, for KO har jo tilkendegivet at han ikke skriver under eget navn her i debatten pga af farlige venstre terrorister som jo kun kan være dem der bliver fængslet på en bro i 12 timer under klimamødet uden adgang til et toilet…En special form for borgerlig tortur ift Dansk humour endnu ikke set siden verden over…

    Hvis du en skønne dag skulle ha en mening der relaterer sig til emnet og ikke er et personangreb så relaterer vil til denne den dag..

    Jens hansen@
    pas på KO især som jo kun deltager i debatten når JH og SS gør… Som Axel Eriksen er de 2 hjernedødes eneste formål at få renset ud i oppositionen. Og pind er ikke bange for at spare i ytringsfriheden…..
    Er min sidste kommentar til KO og AE i denne blog…

  12. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Søren Pind

    “Flygtningekoloner millioner er på vej mod Europa. Dybt traumatiserede mennesker. Særligt børnene. Hvis nogen kan huske, hvor svært det har været at integrere palæstinensere fra flygtningelejrene i Libanon i Danmark, så gang med 10.”

    og

    “Svaret er enkelt, også set fra din sýnsvinkel: Fordi alternativet, som vi ser nu, er værre. Fordi det betyder mange mange flygtninge, der er uintegrerbare med store psykiske sår og ar på sjælen, kommer til Danmark”.

    Jeg tror, at det er den helt rigtige måde at sælge ideen om krig til dine vælgere i blå stue.

  13. Af Jens Hansen

    -

    Af Kim Olsen – 23. januar 2014 21:09
    “Så Jens Hansen: Luk r…. og lad være med at spamme bloggen her.”

    Kim Olsen.
    Har dit storhedsvanvid nu taget overhånd igen.
    Du bestemmer ikke, hvem der deltager i debatten.
    Hvis du ikke ønsker svar på dine syge kommentarer, så lad være med at skrive dem Kim Olsen.
    Hvorfor skriver du ikke på Nationen i EB.
    Her er du blandt ligemænd Kim Olsen. Næsten da.

    At du kun deltager i debatterne på denne avis Kim Olsen, for at tilsvine anstændige mennesker er jo åbenlyst for alle.

  14. Af søren sørensen sørensen

    -

    AF NIELS JUUL HANSEN – 23. JANUAR 2014 21:18

    “Svaret er enkelt, også set fra din sýnsvinkel: Fordi alternativet, som vi ser nu, er værre. Fordi det betyder mange mange flygtninge, der er uintegrerbare med store psykiske sår og ar på sjælen, kommer til Danmark”.

    Jeg tror, at det er den helt rigtige måde at sælge ideen om krig til dine vælgere i blå stue.

    …..At tælle er i visse hjem 2+2, men at udregne involvere alle kognitive muligheder!…V sammen med K og DF stod jo bag en fordobling af indvandrer strømmen ift Nyrups tid og uden tvivl er de ikke skeptisk over for sidste års 58.000 tilkendegivelser af Dansk statsborgerskab endvidere at Danmark har fastslået at alle syrer der møder op får papirer…Der er penge i især borgere der kan sendes ud hurtigt og uden adgang til fremtidig velfærd…

    I Danmark vedtog VKO at udenlandske frugtplukkerer kan arbejde skattefrit i Danmark hvert år i 6 måneder..Flere tusind kommer hver år fra især spanien og øst for dette arbejde…Det er vel OK på den måde at der er penge at tjene til samfundet. Men når en etnisk Dansker, som min nevø der arbejdet der en sommer arbejdet for halvdelen af hvad en spanier tjener i 10 timers daglig sol og som bor i et land der koster det dobbelte er vi afsporet..”Total” afsporet..Venstre er virkelig råddent mht Danske lønmodtagerer dog har de repræsentation for de rigeste der mellem de 20 til 10% rigeste..Så vidt jeg har forstået, foregår systemet stadigt under den Radikale regering…Blot et eksempel på v politik…..

  15. Af Henrik Knage

    -

    Jeg vedkender mig ikke min Statsminister – den udtalelse bør koste en tur i spjældet.
    Kan jeg i givet fald blive kammerjomfrue for Firoozeh Bazrafkan, da jeg gerne vil lære hende danske digte?
    Hun bliver glad, og jeg bliver glad!

  16. Af Henrik Knage

    -

    Hvem kan skelne fiktion fra virkelighed, og sandt fra falsk?
    Sidst der var blå blink her i skoven, var ved en skorstensbrand, men brandvæsenet skulle hentes ved vejen pga. dårlig skiltning.

    Kan det passe jeg ser rygmærker med FBI og Politi lige nu?

    Eller skal de hentes nede ved vejen?

  17. Af Niels B. Larsen

    -

    Søren Pind: “Han har også ret i, vi burde sætte en seks måneders frist fra det internationale samfunds side, før der gribes ind militært.”

    Jeg går ud fra som givet, at du, Søren Pind, leder infanteriets angreb – helt i front.

    Gør du ikke det, så luk munden for din krigsliderlighed. 🙁

  18. Af Henning Svendsen

    -

    Så skete det!- han kom ned iblandt os som en almindelig dødelig ! vores samvittighed har han skamredet, udstillet vores ekstremisme han har sat os i gabestok afsløret vores lave instinkter–men hvad er det det så lige der sker?-jo her på en blok midt i en monoton ordveksling så lander Jens Hansen med en maveplasker han har en blodig kniv i hånden han har skåret tungen ud på en lille dame men det er ikke straf nok Jens vil gøre sin indflydelse gældende så hun får 4 år på vand og brød og bagefter to år i forbedringshus så kan hun lære det.
    Mere har Jens ikke at sige han har en høj etik og den er ikke til diskussion.

  19. Af Hans Hansen

    -

    “Min efterfølger brugte ord, der adskilte sig signifikant fra alt, vi havde hørt fra regeringen hidtil i forhold til Syrien. Det første først. Hvad ligger der i ordene “vi kan ikke acceptere flere lidelser”? Ligger der deri, at man intet ansvar har for disse lidelser? Eller ligger der i ordet accept, at det er, hvad der foregår i øjeblikket. En accept af lidelser. I Syrien.”

    Ingen behøver acceptere lidelserne, men man kan være nødt til at acceptere magtesløshed. Krige skal betales af skatteyderne, og de skal kæmpes af borgere. Der er tale om at borgerne er trætte af, at politikerne kaster Danmark ud i krige.

    Men Søren, hvorfor drager du ikke bare i krig? På med rygsækken hagl-geværet. Helt alvorligt, flere danske statsborgere er allerede taget til Syrien, fundet alle lidelserne og så blevet dræbt.

    PET har advaret lidt, men de var ligeglade, ikke ligeglade som “lige-glad”, men som “absolut ligeglade”, så de besluttede sig til at tage til Syrien, for at deltage i lidelserne. Problemet for dem var formentlig, at de ikke ville acceptere lidelserne, andet end de andres selvfølgelig, så det gav god mening at tage til Syrien “to kick some asholes”.

    Du har snakket om det her et par gange før Søren. Jeg tror det skyldes du ikke forstår. Måske du vil afprøve ræsonnement? Måske er det blot mig der ikke forstår. Befolkningen (mig og mit demokrati-pjat), er hamrende uenige med dig Søren Pind. Er det acceptabelt? Befolkningen vil ikke acceptere mere aktivisme fra de “mindre intelligente” politikere.

    Befolkningen har fået nok af krigs deltagelse, accepterer det ikke længere, forstået som “bestemt-absolut-ikke-accepteret”, lidt som når de slemme unger vil i gårdkrig. Slut-prut-forbudt. Det eneste der forlanges i som politikere skal acceptere, er accept af befolkningens holdninger. Ingen forlanger i skal acceptere Syriens lidelser.

  20. Af Arvid Holm

    -

    Det kan virke irriterende og urimeligt, når andre vil pådutte mig et såkaldt >>medansvar<>medansvaret<>Pådutteren<>pådutterens<< formynderiske attitude og resulterende prioritering.

    Uden et sådant baggrundsmateriale ser jeg opråbet som en udledning af varm luft, der skal forlede mig til at handle i blinde.

  21. Af Jens Hansen

    -

    Af Niels B. Larsen – 23. januar 2014 23:15
    “Søren Pind: “Han har også ret i, vi burde sætte en seks måneders frist fra det internationale samfunds side, før der gribes ind militært.””

    Borgerkrigen i Syrien udviklede sig, fordi de to slyngelstater Saudi Arabien og Qatar leverede våben til de ekstremistiske oprørere i Syrien.
    Med USA som bagmand.
    USA troede vel at Assad kunne fjernes på et par måneder.
    Og et regime som ikke var allieret med Iran kunne indsættes.

    Danmark er jo USA’s medløber.
    Og har derfor et medansvar.

    Men som NBL skriver drager mange danskere til Syrien for at kæmpe.
    PET gør tilsyneladende ikke meget for at standse dette.
    Så Pind kan jo melde sig som frivillig.
    Overlever Pinden, så bliver det nok en endnu mere ekstrem Pind som vender tilbage til Danmark.
    Det bliver interessant at læse hans blog.

  22. Af Niels B. Larsen

    -

    Søren Pind: “Vesten har et ansvar for at forholde sig passivt.”

    Nå da… hvem har pålagt Vesten det ansvar? Det araberleflende FN? Vore politikere?

    Politikerne kan selv personligt påtage sig det ansvar, hvis de vil – og overlade det til menigmand, om han/hun vil tage del i det.

    Jeg vil ikke. Jeg vil hellere påtage mig ansvaret for, at vore soldater ikke sendes ud for at kæmpe en kamp, som vi ikke har hverken interesse eller del i.

  23. Af søren sørensen

    -

    AF JENS SANDER – 23. JANUAR 2014 20:48
    Stop turist terrorister og våben til sunni slagtere og lidelserne stopper !!!!

    Stop våben til “nødvendige økonomister”. Napoleon gik først, som gjorde pharoen, Maya høvdingen mv. Idag gemmer mange “nødvendige økonomister” sig bag et skrivebord..Der er “nødvendige penge” til dem i krigs retorik og krig selv….Nu får Assad jo våben af Iran,Rusland og Israel vel…Uanset hvad facit bliver, bliver det et mere religiøst syrien vi får af se når dette slutter. Den islamistiske fundamentalisme er i vækst over hele den islamistiske verden, som er den modsatte vej der. Kvinder og mænd der ønsker frihed,lighed og vestlige veje..Især kvinderne har jo et ønske der..Men Syrien ledes jo af et lo% mindretal af befolkningen af religiøs overbevisning og der har jo aldrig været særlig sødt ikke at lade folket bestemme hvem de vil ha…..

  24. Af søren sørensen

    -

    Danmark er det land i verden med flest islamske krigere i Syrien..Med 35 ud af loo.ooo muslimer der. Norge 20 ud af loo.ooo…De 80 Danske krigere der er der nu burde fratages statsborgerskabet da de er for farlige at få hjem bagefter…
    Men vi kan åbenbart heller ikke fratage statsborgerskabet af de borgerlige sønner efter Iraq,Afghanistan mv der jo også er tikkende bomber?…

    Men kan vi i fremtiden forvente at se at der har været indgået studehandler, Som Cia i “bay of pigs”, med pet her? Det er meget muligt! Så Niels B Larsen, Hvad var det du blev dømt for igen i racismeparagraffen…Kan vi ikke få citatet derom?

  25. Af Erik Larsen

    -

    Søren, jeg føler medlidenhed med dig – din gamle Elvis-fan.”
    Men vi SKAL IKKE blande os i de ekstrem-religiøse krige – OG vi skal ikke sende vores soldater i krig. I stedet kunne du foreslå soldater m.m. til at bevogte vores grænser.
    Så vi undgik BÅDE de syge religiøse fanatikere kom til os SAMT de vanvittige forbrydere fra EU-landene – Bulgarien, Rumænien, Polen, Litauen, m.fl. kom til os og stjal, nassede m.m. Prøv dog at gå DANSKERNES ÆRINDE.

  26. Af Hans Nielsen

    -

    Kære Søren Pind.

    Kun en tåbe frygter ikke islam. Lad nu de muslimer klare sig selv, de vil jo ikke hjælpes. Lad dem udrydde hinanden i “fred”, hvis det er det de vil.

    det “Arabiske Forår” findes ikke, det er blevet til isvinter.

    Jeg finder det forrykt, at du Søren Pind, vil bruge flere midler på at redde det såkaldte “Arabiske Forår”,

    Vi betaler rigeligt med skattekroner der går lige ned i et bundløst hul, for at redde muslimerne.

    Som borgerlig vælger får jeg ikke dårlig samvittighed fordi du, Søren Pind, mener, at vi skal hjælpe endnu mere.

    Det der bekymrer mig mere end krigen i Syrien er, at vi i Danmark har etniske Danskere der må flygte fra Deres boligområder, fordi De er forfulgt af muslimerne. Senest er det psykisk syge beboere fra et værested på Motalavej, der er blevet FORDREVET af nogle muslimske voldspsykopater.

    Søren Pind, du er efterhånden mere krigsliderlig, EU-liderlig og islamleflende end Uffe Elleman.

    Din “ven” Friis Bach giver jeg ikke meget for. Da han var blevet udnævnt til udviklingsminister sagde han følgende :

    “Jeg er stolt over, at regeringen netop har bevilget yderligere 500 MILLIONER i U-landsbistand, så kan jeg bedre se mig selv i øjnene.”

    Ak ja Søren Pind, det er sgu nemt, at ville redde hele verden for andres penge.

    Men kunne du og Friis Bach ikke begynde med at redde de psykisk syge, der er blevet FORDREVET fra Deres værested af muslimerne i Slagelse??

  27. Af Frank Lassen

    -

    Tjaaaaa, du glemmer his penge det er du er så generøs med, noget I politikere skulle straffes for.

    Jeg kan forestille mig, at Pinden ser noget alle vi andre ikke ser – altså en mulighed for at Danmark kan hente nogle økonomiske fordele ud af at deltage i et angreb på en suveræn nation, noget hans parti har stor erfaring med! Men hvor olien var åbenlys i tilfældet Irak, så leder jeg efter hvad der kan ligge til grund for hans voldsomme forvar for de ekstremistiske kræfter han her vil have til magten i Syrien!

    Når så det er sagt, så skal udlandet holde sig helt væk og lade Assad gå til stålet og få udslettet den opposition så hurtigt som muligt. Og han kan gøre det præcist på den måde han finder formålstjenlig – bare han får dem udryddet.

  28. Af Niels B. Larsen

    -

    @ Frank Lassen

    Helt enig.

    Som det har udviklet sig, er det så absolut i Vestens interesse, at Assad bliver ved magten.

    Og vor egen interesse er det eneste, vi bør interessere os for.

  29. Af Odd Steinar Olavssøn

    -

    @ Hr. Søren Pind.

    “Kan vi acceptere flere lidelser?”, spørger du.

    Godt spørgsmål. Men, man kan også spørge “vil lidelserne i Syrien blive flere/større eller færre/mindre hvis vi i Danmark (endnu en gang) blander os i en krig hvor vi ikke har noget at gøre”, og hvor vi i øvrigt ikke kan ‘vinde’ uanset hvis parti vi tager.

    En ting vi burde have lært af at gå i krig i Irak og Libyen (og som ‘fredsbevarende’ i Afghanistan), er at vi skal holde os LANGT VÆK når muslimer er i krig. Vi kan ikke ‘vinde’. Uanset hvem vi vælger at støtte i en sådan krig, kommer vi til at hænge på ‘oprydning’, ‘fredsbevaring’ og direkte kamphandlinger mod en eller flere af de andre grupper (af muslimer).

    Så, nej tak, Søren. Jeg synes at vi for en gangs skyld skal holde os hjemme!

    Odd.

  30. Af PREBEN F1 JENSENH J J

    -

    Hvorfor slet ter hr. pind mange sandfærdige indlæg, selvom de ikke kritiserer hr. pind? Er det politisk råddenskab der skal beskyttes?

  31. Af Kim Kaos

    -

    “…vi burde sætte en seks måneders frist fra det internationale samfunds side, før der gribes ind militært. ”

    Kan vi så regne med at dig, Naser Khader og alle de andre warmongers trækker i uniformen og stiller jer i front eller vil I overlade det beskidte arbejde (som I plejer) til andre?

    Handlede det om en samlet demokratisk bevægelse, der kæmpede imod en modbydelig diktator, var tingene mere enkle. Men det er ingen samlet bevægelse, der kæmper imod Assad. Det er derimod et kludetæppe af alt fra vestligt orienterede demokrater til de mest yderliggående islamister. Hertil kommer, at oprørsbevægelsen også kæmper indbyrdes og har vidt forskellige dagsordener. Fra etablering af demokrati til oprettelse af et kalifat. Læg dertil de generelle mellemøstlige problemer + magtspillet mellem Israel/USA og Iran, Irans ønsker om at være regional magtfaktor… fortsæt selv. Lige så mange gode grunde til IKKE at blande sig. For vi aner ikke, hvem vi faktisk kommer til at støtte ved at bekæmpe Assad. Støtter vi Israel? Støtter vi de demokratiske kræfter i Syrien? Støtter vi islamister eller salafister? Erfaringerne fra Irak og Afghanistan er jo ikke just, at alt ordner sig til det bedste, hvis “Vesten”, altså USA og dets allierede blander sig.

    Og skulle vi endelig begynde at blande os – hvem skal vi så støtte? Det er et utal af fraktioner der internt bekæmper både Assad og hinanden indbyrdes.

    Var det en samlet gruppe der bekæmpede Assad så var det måske mere overskueligt at blande sig – men som det er nu så er det komplet tåbeligt at begynde at smide våben efter dem og endnu mere tåbeligt at gå til angreb på Assad

    Men det er ingen samlet bevægelse, der kæmper imod Assad. Det er derimod et kludetæppe af alt fra vestligt orienterede demokrater til de mest yderliggående islamister. De har kun det tilfælles at de vil vælte Assad og selv have magten – og støtter vi de forkerte så ender vi bare med et blodbad der vil forsætte lang tid efter at Assad er væk.

    Og hvad med exitstrategien? Hvornår har vi vundet? Hvor længe skal vi blive der? Skal vi overlade landet til private som Halliburton der gradvis kan flå landet for sine værdier og terrorisere befolkningen?

    I øvrigt så er der ingen der gider de krige mere – befolkningen i vesten er krigstrætte – vi gider ikke at lege gårdvagt når tåberne slås og så bagefter blive spyttet i ansigtet.

    Vi har erkendt at disse konflikter er som visse brande – de skal brænde ud af sig selv og finde deres egen balance uden at vi griber ind.

    Og når det kommer til Syrien så kan man blot konstatere at en flok A-holes slås mod nogle andre A-holes og nogle civile er kommet i klemme. Men når det kommer til stykket så er der ikke så meget vi kan gøre – bomber vi den ene hjælper vi den anden og omvendt – de eneste vi ikke hjælper er dem der er kommet i klemme.

    Svækker vi Assad forlænger vi blot krigen og endnu flere vil dø og den dag de har nedkæmpet ham så begynder de at slagte hinanden.

    Det er trist – men det er ikke vores krig.

  32. Af Jens Hansen

    -

    Af Kim Kaos – 25. januar 2014 11:34

    “Og når det kommer til Syrien så kan man blot konstatere at en flok A-holes slås mod nogle andre A-holes og nogle civile er kommet i klemme. Men når det kommer til stykket så er der ikke så meget vi kan gøre – bomber vi den ene hjælper vi den anden og omvendt – de eneste vi ikke hjælper er dem der er kommet i klemme.”

    Vesten skal ikke blande sig i krigene i den muslimske verden.
    Vi gør kun tingene værre.
    Og vi er jo slet ikke i stand til at bedømme, om vi hjælper den rigtige side.
    Hvis en sådan findes i disse konflikter.
    Husk hvor svært det var i Jugoslavien, at skelne imellem diverse stigende parter.
    Og det var endda i Europa.

    Så Pind.
    Vesten skal ikke længere deltage i krige i M.Ø.
    Vesten har skabt katastrofer nok.

    Har du i øvrigt nogensinde overvejet Pind, om Vesten måske endda er skyld i, at mange af krigene i MØ kommer ud af kontrol.
    Fordi en af parterne forventer eller ligefrem er blevet lovet, at Vesten vil gribe ind på deres side.

  33. Af Kim Kaos

    -

    @JENS HANSEN

    “Vesten skal ikke blande sig i krigene i den muslimske verden.
    Vi gør kun tingene værre.”

    Det er jo det jeg skriver – endda flere gange på forskellige måder så – så hvad prøver du at fortælle mig?

  34. Af Maria Due

    -

    Søren Pind giver os i virkeligheden valget mellem to uacceptable “størrelser”, populært sagt pest og kolera.

    Men med undtagelser af svenskerne, synes europæerne slet ikke indstillet på at tage dette valg, og guderne skal vide, at argumenterne for at lade være ikke er til at komme udenom.

    Det, som I politikere ikke vil eller tør, og som vi venter på, er en ændring af diverse konventioner m.m., så at alverden ikke kan komme hertil, når de ikke kan enes eller ønsker en ny start.

    Den mulighed havde kun få af vore egne forfædre, de var nødt til at finde løsninger, og det bliver de europæiske ledere også nødt til. I bliver nødt til at indrømme, at I er ved at ødelægge Vesteuropa. Og jo længere fanatikere og forfængelige og svage sjæle udsætter den erkendelse offentligt, jo mindre bliver vores chance for at bevare det, som de fleste af os ønsker at bevare. Det er vel allerede til dels umuligt.

    Og nu kommer vi til det tragikomiske.

    Ifølge Jette Elbæk Maressas “Skål Europa”, JP 15/12 udtalte José Manuel Barroso i november i Milano, hvor der blev festet for den såkaldte kulturelite, der skal skrive den nye fortælling om Europa, at operaen “La Traviata” (som han netop havde overværet aftenen før) er et sublimt udtryk for den europæiske ånd.

    Sov Barroso med åbne øjne, da han sad som hædersgæst i logen i La Scalas, eller hvad er grunden til, at han ikke fattede, at operaen er en ,fortælling om dekadence og en prostitueret, der ødelægger sig selv og sine omgivelser?

    Barroso udtalte også, »Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på en sang fra U2: Don’t worry baby its gonna be alright. Uncertainty can be a guiding light.«

    Det er åbenbart niveauet i EU’s top, når man får set ordentligt efter, men Barroso slog sig jo også op som maoist.

  35. Af Maria Due

    -

    Rettelse: La Scala.

  36. Af Jens Hansen

    -

    Af Kim Kaos – 25. januar 2014 17:49
    “JENS HANSEN
    Det er jo det jeg skriver – endda flere gange på forskellige måder så – så hvad prøver du at fortælle mig?

    Kim Kaos.
    Jeg brugte et af dine udsagn som udgangspunkt for et indlæg.
    Fordi at du, sikkert utilsigtet, skrev noget som jeg var enig i.

    Bortset fra det har jeg intet ønske om en dialog med dig.
    Og der er intet som jeg ønsker at bruge tid på at fortælle dig.
    Dine tidligere indlæg om undertegnede taget i betragtning.

  37. Af Agata Yadav

    -

    Søren pind. Du ved jo godt vi ikke lever i et humanistisk samfund, men i et kapitalistisk. Hvad bryder vi os om Syrien hva’ når USA er tusind gange bedre. Hvorfor appelerer du vil mine følelser, med de mange besværlige udtryk, som man alligevel tager sig bedre af i Sverige. Altså Søren vandre pind, hvilke numre er du ude på at lave. Kom hellere med en besked om Dong, og den måde vi bliver blanket af om et lille stykke tid som de er blevet det i post England opkøbt af GOlden Shakels for 3 mdr siden.. Vær ikke så følelses korrupt, jeg kan næsten ikke have det.

  38. Af Niels B. Larsen

    -

    Hånden på hjertet, Søren Pind.

    Du ved jo udmærket, at Maria Due har fuldstændig ret.

    Vi bliver nødt til at skrotte både Flygtningekonventionen og Menneskerettighedserklæringen overfor alle, som ikke kommer fra vort eget, vestlige kulturområde – med mindre vi skal gå vores undergang i møde.

    Der står en lille milliard mennesker på spring for at komme til Europa i løbet af de næste 100 år.

    Hvem skal forsørge dem? Jeg og mine vil ikke længere.

  39. Af georg christensen

    -

    Hvad sker der, når vi sender vores militær ud i verden på “løgne”, og magtbegærlighed. Det kan vi først se nu, hvor det er forsent.

    Når de folk vi gerne vil hjælpe ikke selv er istand til nogen former for selv hjælp, giver militær aktioner ingen løsninger, vi ser det tydeligt, i både Iraq og Afghanistan sørgelig men trist. Hvad nu, hvad Syrien angår, gør vi ingenting, selv om der åbentlyst de sidste år har været et folkeligt oprør igang,ikkeengang en flyve forbuds sone har vi kunnet klare.

    Hele den såkaldte demokratiske vestlige verden er i fuld gang med at kollapse indefra, på grund af utroværdighed. For at komme tilbage til Syrien igen, hvad sker der nu?. Vi har med vores politikere og diplomati fuldstændig forsagt, vi sender gerne nødhjælp vel nok mest til Asad tilhængerne, Hamas og Al-Qyada samt yderliggående islamistiske ekstrimister, istedet for at hjælpe moderate, nok også muslimer og kristne,eller jøder, der er jo i grunden ikke nogen forskel, hvis vil undlader fortidens regelsæt og endelig overalt vil forstå, at “tro”, er et, men regelsettet silpasses af ” LIVET”..

    Når jeg tænker på anden verdens krig, dengang skete præsist det samme, som vi idag oplever i mellemøsten,det endte så med en udslætnings katastrofe. Sidder mon vores politikere og diplomater bare og vænter på, at det samme sker i mellemøsten.
    Hvorfor gav vi Gadaffi en bumbe i holdet, og lod Libyens folk selv klare resten muligheden for nyorganisering, hvorfor gjorde vi ikke bare det samme mod Asad?.. Folket undertrygt af forskellige magtstrukture, som er tilpadses vores, måske? . Hvis mellemøstens folk en dag får den samme indstilling EU, som de idag har USA, kan jeg let følge dem, og så kan intet militær længere hjælpe.

  40. Af Søren Revser

    -

    Jeg tror Søren Pind og co. kunne blive bedre mennesker, hvis de i en periode kom ud i den virkelige verden.
    Bevares et rigtigt job er nok i overkanten at forlange, da der jo så skulle være en arbejdsgiver som faktisk skulle kreditere ydelsen!

    Men så i det mindste, at de blot talte og lyttede til nogle af de almindelige mennesker som selv skal tjene deres penge.

    Er det virkeligt et fuldstændigt urimeligt forlangende af en offentlig betalt snylter? Jeg synes det faktisk ikke.

  41. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Førte besættelsen af Irak til, at den massive brug af tortur i landet standsede? Det er sikkert rigtigt, at mange torturofre fra Saddam Husseins fængsler slap fri. Men der kom andre, nye torturofre til at erstatte dem – velsagtens i mindst lige så stort antal. Magten skiftede hænder i Irak ved besættelsen, men magten skiftede ikke midler. Irakere flygtede i hundredtusindvis efter besættelsen – notabene, ikke før, men efter. Vores invasion af Irak standsede ikke en massiv flygtningestrøm, men skabte én. De fleste af de irakiske flygtninge fik ophold i Syrien.

    Sandheden er, at vi ikke magtede opgaven med at holde orden i Irak. Vi var ikke militært stærke nok, og vi var heller ikke politisk kloge nok. Det er åbenbart uudholdeligt og derfor umuligt at se i øjnene for visse meningsdannere og politikere, som desperat klynger sig til myten om Vestens uovervindelighed, alt mens beviserne på det modsatte til stadighed hover sig op. Det gik skævt i Irak, ligesom det tidligere var gået med vestlige invasioner i Libanon og Somalia.

    Rundt omkring er der allerede folk, som arbejder på at skabe en ny dolkestødslegende. De påstår, at Bush og republikanerne skabte respekt om USA i Mellemøsten og i hele verden, når de rykkede ud og besatte landene i regionen. Og at Obama og demokraterne smed det hele væk og skabte det nuværende kaos, fordi de – som de tøsedrenge de er – løb af pladsen, trak de amerikanske soldater hjem og satsede på diplomati i stedet.

    Det er forkert fra enden til anden – det er som at høre pyromanen skælde brandmændene ud for dovenskab og inkompetence, mens de kæmper for at slukke den ild, han selv har antændt. Men jeg ville ikke blive overrasket over at se “argumentet” brugt i den næste amerikanske præsidentvalgkamp.

    Noget andet er, at en aftale er en aftale, som man siger. Styret dernede har accepteret at afhænde sine kemiske våben til destruktion, uden modindrømmelser andre end dén, at Vesten ikke angriber. Det ser faktisk ud til, at aftalen bliver overholdt fra modpartens side. Går vi i den situation alligevel til angreb, standser det ikke alene afvæbningen, men det vil også sætte Vesten i rollen som aftalebryder. Jeg synes det ville være dumt at gøre, rent ud sagt.

  42. Af Niels B. Larsen

    -

    @ Søren Revser

    Det kræver dygtighed at klare sig i det pulveriserende liv udenfor Borgen.

    Dét er begrundelsen for, at så få vælger springet, når først de har manipuleret nok vælgere til at stemme sig ind.

    Og årsagen til, at landet til stadighed misregeres.

    Thi klogskab, viden og fokus på landets bedste er en sjældenhed bag Borgens tykke mure. 🙁

    Til gengæld må selverkendelsen være i top.

  43. Af Hans Hansen

    -

    NIELS B. LARSEN – 26. JANUAR 2014 9:01

    “Det kræver dygtighed at klare sig i det pulveriserende liv udenfor Borgen.”

    Så afgjort. En sidegevinst er erhvervserfaring og realitetfornemmelse. Noget man i det mindste ikke kan beskylde politikerne for at have for meget af.

    Kik i politikerne CV. De har allerede udstillet sig selv på folketingets hjemmeside. Flere kan ikke indrømme mere end en enkelt linje.

  44. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Om der kunne være skredet ind fra nærmest dag ét, det ved jeg ikke – altså fra Vestens side, hvor det så kunne være stoppet i tide. Det tror jeg så ikke helt – og det drejer sig om langt mere komplekse forhold end Søren Pind lader os ane i dette oplæg, og vi vil under alle omstændigheder kunne få på hattepulden, skyldige eller ej, når vi taler om disse mennesker og deres kompleksitet, hvor også folk og grupper fra andre muslimske lande blander sig.

    De muslimske lande må ordne deres – ellers får vi endnu større flygtningestrømme end det allerede er tilfældet – også fra Afrika, som vi ser det. Og – da Europa har, hvad vi snart sagt ikke kan klare, så må vil holde os udenfor egentlig krigs-scenarier, dvs militært, og også fordi der er store muslimske grupper og forskellige i observans i Europa allerede, hvor det går ud over både kristne og jøder i nogle tilfælde, og hvor nogle bliver underdrejet, når/hvor det bliver ekstremt.

    Hvem bliver ikke rasende over de billeder, vi får vist frem – but WHO is WHO ? Det forekommer mere kompliceret end Balkan, og vi må hjælpe med dialog og humanitært, siden straffe de skyldige – og ellers holde os langt væk, fordi vi ikke er disse arabiske lande og deres tilgange til dette at være menneske, hvor det må blive en proces (se til Ægypten nu, alt for få egtl demokratisk/vestligt orienteret i forh til frihed for mennesket) som det har været også i Danmark over meget lange stræk af tid.

    Vi kunne jo ligedan i årtier have været plantet solidt i visse dele af Asien, hvor det nu nogle steder går fremad, fx i Myanmar.

    Verden er fyldt med sådanne barbarier, og en konflikt skal nu engang indkredses og ikke udvides – selv vi snart kan føle, at WWIII allerede er og har været i fuldt gang i årtier.

    Dialog og konkrete aftaler, der kan være til at leve med, vil være det bedste, fordi yderligere krig med langt flere direkte involveret vil give så dybe konflikter, hvor og hvis de ikke allerede er til stede, at der aldrig vil el kan blive nogen form for fred i disse områder, hvor det gælder om pr. slag at slagte mest muligt af fjendens, og hvor så hævn og gengældelse venter – og alt dette i en uendelig kæde, hvor vi i Europa modtager og modtager, hvad vi ikke kan el skal blive ved med.

    Det vil være et signal til den del af verden om yderligere ikke at kriges – men at finde struktur og løsninger. Ellers må de slå hinanden ihjel, jeg ser ikke, at vi skal træde til længere, fordi vi har set resultaterne i de 3 krige, vi allerede har været involveret i og med terror til følge. Det undgår vi ikke, fordi vi evt. kunne inddrage os militært (hvad jeg mener er i hv f også passé).

    Der er nemlig fra de egne altid en fjende i forhold til os, dvs Vesten. Den slags behøver vi ikke at øge og tro os helliget og fredet i fremtiden. Det skal indkredses – uanset hvor rasende hver enkelt af os kan føle overfor dette stadige vanvid, og det bør nogle af de forskellige arabiske lande omkring se deres interesse i.

    Ellers har vi, nu også med Ukraine og andre omkring dér også, både syd og øst på én gang, da Rusland næppe holder med Vesten, ser deres interesse tilstrækkeligt i hv f her.

    Så – bedst når (og ikke hvis) de involverede ser deres interesse i at slutte en egentlig fred, da andet ikke kan betale sig heller i længden end at få styr på nogle strukturer, der ikke giver anledning til, at folk må gøre oprør og siden kriges som eneste mulighed.

    Det er et spørgsmål om vilje, da jeg ikke ser, at Syrien specielt skulle være uden mennesker med et vist uddannelsesniveau til at kunne handle bedre og så få smidt babarerne ud.

    Nemme sagt end gjort – men vi skal holde os uden for! Miltært! Nok er og har været nok med de 3 andre krige, hvor vi slap for tab i Libyen, hvor de stadig slås – fordi det også for de virkelig stakkels mennesker, der ønsker sig leveværdige og humane forhold, har lange udsigter, fordi det også for en stor del handler om mentalitet og ligedan viden og uddannelse kunne hjælpe, hvis sådant ikke misbruges til barbari og magt over andre.

    Jeg forstår Søren Pind – men det er for uigennemtænkt i forh til en yderligere og yderlig-gående rækkevidde, hverken vi el andre kan have interesse i. Måske Assad, så al tanke af negativitet ikke tilflyder denne figur længere?

  45. Af Maria Due

    -

    Anders Thornvig Sørensen, jeg håber, at du skriver noget mere.

    Ang. Berlingskes kommentar til DF’s seneste udmeldinger, tror jeg, at der er tale om ønsketænkning, men vi får se. Det er mit klare indtryk, at blå blok nærmer sig den tilstand, hvor man begynder at renoncere på idealerne og af overordnede hensyn til landet overveje force majeure.

  46. Af John Laursen

    -

    @ Søren Pind

    Du bør lægge dig Maria Due`s vise og sande ord af d. 25 Januar 2014 kl. 17.49, på sinde.
    For den tid vi lever i kræver af os at vi hævder os og det som er vores – vi er i vores gode ret til at kæmpe og forsvare os. Hvis vi bliver ved med at stikke hovedet i busken og lade 5 og 7 være lige så er det det samme som at vi fejt kapitulerer og så mister vi os selv og alt af værdi for os, alt det vi holder af.
    Og det er der når det kommer til stykket nok ikke så mange som ønsker. heller ikke jer politikere hvis i skal være helt ærlige over for jer selv.

  47. Af søren sørensen

    -

    En stram indvandring er et must nu…Men kommer ikke til at ske hverken under DF, og VKo La,la som jo mere end fordoblet indvandringen under VKO ift Nyrups samme tid..

    Den borgerlige elite er for stærk, som i ejerene af aktierne…De ønsker kun en ting, billig arbejdskraft..Den dag socialisterne bestemmer sig for at gøre det nationale korrekte og føre en stram indvandring er DF´s røvrandning af lønmodtagerne og V og K´s slut…Der ligger 40% af stemmerne hvis socialisterne bekymret sig om de allerede indvandrer og etniske og ikke den borgerlige ejers ønske om flere lønpresserer…

    V er da ligesom alle andre borgerlige partier der, inklusive DF….Er altså intet parti overhovedet i DK der står for en stram indvandring. Intet! 58.000 ankom sidste år..lær at regne men stop ikke der og fortsæt til udregne…

  48. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    @Af Maria Due – 26. januar 2014 17:35
    Tak for den venlige modtagelse af mit indlæg. Jeg har ikke meget at tilføje ud over, at det må være i alles interesse, at flygtningene så vidt muligt får husly – og hermed mener jeg: husly, ikke 1m2 pr. mand bag pigtråd under åben himmel døgnet rundt – i nærområdet. Jeg ville ønske, at man kunne putte krigstrommerne til side og i stedet lagde alle kræfter i at udbedre flygtningesituationen. Det synes jeg i grunden at vi skylder den syriske befolkning – de var i høj grad behjælpelige med husly, dengang da det anarki vi selv satte i sving med invasionen af Irak, havde drevet store folkemasser ud af sidstnævnte land. Ægypten tog faktisk også en del af flygtningestrømmen fra Irak, men dengang var forholdene i Ægypten mere rolige end de er lige nu. Måske var Iran en anden mulighed for at huse flygtningene – det ville kræve en politisk aftale med dette land, men det kommer man jo alligevel ikke uden om i længden, hvis der skal skabes en stabil fred i Syrien.

  49. Af georg christensen

    -

    Alt “det” du nu skriver om Syrerfolket´s lidelser, er desværre ikke andet,som en tynd kop the. Alt “det”, har vi allerede oplevet i både Iraq og Afghanistan, alligevel er jeg enig med dig , selv om din erkendelse, kommer alt for sent, er den bedre som “hellere sent som aldrig”.

    Nu er så grundlaget åbent, og vi kan i fællesskab diskutere mulighederne. Hvad gør vi nu? ( burde forlængst have gjort), som sædvanligt vænter vestens “demokratier”, og såkaldte “diplomatier” på at alle “diktature” opløser sig selv og overgår til vestlige diktaturiske demokratiske “værdinormer”, hvilket, på grund af forskellige “kulturnormer”, er umuligt.

    Det eneste sted hvor Danmark har været med, sammen med Frankrig, i demokratiforsvaret er i Libyen. Her sagde vi: Vi fjerner jeres diktator, find selv en ny eller find jeres egen måde for jeres “enkeltindividers” foratåelse af “frihed”.

    Denne indsats var til ære for Danmark. Iraq og Afghanistan er til skam for Danmark. .

  50. Af Gravskrift | Livet, friheden og...

    -

    […] Noget vi i Venstre længe har apelleret til, at regeringen og Vesten burde forholde sig aktivt ikke passivt til borgerkrigen i Syrien. Man kan bla. se grundene her. […]

Kommentarer er lukket.