« Livet, friheden og…

Sæt lys i vinduet i aften

64 kommentarer

Hvor er det dejligt – langt om længe at kunne foreslå mennesket at tænde lys i stedet for at slukke det. I dag er der ting, der er vigtigere end CO2-snak og huller diverse steder – bortset fra i folks historiebevidsthed.

Dagen i dag er den 4. maj. En aften, der selv langt ind i min generation, når den enkle trommelyd fra London, knasende og skrattende, afbrudt af Prins Jørgens March, når øregangene, giver kuldegysninger og tårer i øjnene.

At tænke sig, at for blot knapt en menneskealder siden var Danmark besat. Og at datidens politikere valgte intet at gøre.  At man svigtede Danmarks forsvar, og dernæst medvirkede til at styrke nazisterne i Europa og deres krig ved at opfordre alle dele af det danske samfund til at medvirke og sælge produkter. Det var ikke Danmarks fineste stund.

Til gengæld valgte en lille flok modige mennesker at trodse den politiske konsensus – for ja, det var det… – og gjorde aktivt modstand. Stædigt, heroisk og farligt. De gik ikke på kompromis. De satte livet på spil og mange døde – æret være deres minde.

Vi lever i tider, hvor lange skygger kastes i verdens evige kamp mellem frihed og ufrihed. Mørkt og lyst. Ondt og godt. Den 4. maj markerer en særlig dag i Danmarks historie, hvor lyset vandt over mørket. Hvor jubelen ingen ende ville tage, og hvor man vidste – vidste – at her var noget, vi alle kunne enes om. Det er den dag i dag fundamentalt.

Der er så meget at være taknemlig for. Og skønt jeg har nær tilknytning til Bornholm, og kender nogle af de følelser der omgærder endnu et politisk svigt der blev begået, hvor man ikke engang kunne sende bare en engelsk soldat til øen, hvilket medførte bombardementer og russisk besættelse i over et år efter det øvrige Danmarks befrielse, ja så vil jeg atter i år sætte lys i mit vindue. Og mindes. Lade glædestårer få frit løb i selskab med gode venner, der med mig vil lytte til befrielsesbudskabet og synge. En lærke letted. Frihedssangen. Det haver så nyligen regnet. We’ll meet again. The White cliffs of Dover. Og glæde mig over, at mine børn vokser op i et frit land, et levende land, et lyst land, hvor vi selv er herrer over vores egen skæbne.

Derfor sætter vi lys på lys i vore vinduer i aften. Jeg håber mange med mig vil være med til at styrke den tradition, og i stort og småt tænke med taknemlighed på de, der satte alt ind for Danmarks frihed. Herhjemme vil vi nu også sende de danske soldater langt borte herfra en tanke i aften. Men det må være op til enhver selv, om aftenen eksklusivt skal være mindernes aften. Eller frihedens aften. Danmarks aften. Må hun leve i tusinde år.

64 kommentarer RSS feed

Kære Søren, hvor har du ret. Det er meget vigtigt at mindes den tid – det er vigtigt at tænke på, at der er nogle mennesker som handlede, og som hjalp os til at vi kan “sætte lys i vinduerne”
Og samtidig håbe, at vore politikere aldrig vil tillade at lade fremmed magter/religioner overskygge vor dag.

Kære Søren

Jeg er meget enig med dig i, at vi skal holde denne tradition i hævd. Gode traditioner er med til at binde folk sammen – at skabe sammenhængskræft – og i dette tilfælde er det en af vores bedste traditioner.

Vi skal ære dem, der er fortiden, og også dem, der nu og i fremtiden, sætter deres liv på spil for vores frihed og værdier.

Venlig hilsen

Jan Wammen
Folketingskandidat (V)
Sjællands Storkreds

Måske der i stearinlysenes skær kunne blive tid til at reflektere over hvorfor den nationalistisk-fascistiske ideologi som herskede i alle lande med undtagelse af England og Rusland fik lov at volde så megen lidelse.

Vor elskede præsident Roosevelt og det amerikanske samfund bærer et afgørende stort ansvar ved at lede med et racistisk og korrupt samfund i mafiaens vold. Det demoraliserende eksempel som USAs forhenværende præsident også viede sit gerning til.

Hvorfor trædes der ikke bestemt op mod denne ideologis genkomst i dag?

@Pind
Traditionen er fin, og naturligvis fortjener frihedskæmperne ros for deres indsats.

Alligevel er det betænkeligt når Pind og andre spejler sig i anden verdenskrig, og her finder moralske paraleller til samtiden.

Det Pind skriver er jo, at modstandere af den “aktive udenrigspolitik” skal slås i hartkorn med den såkaldte “samarbejdspolitik” under besættelsen. At de er moralsk anløbne, vattede og tilbøjelige til at lade andre gøre deres beskidte arbejde.

Det er en forkert parallel og en kynisk måde at bruge Historien på, Pind.

Og bare for at drille: Jeg har ikke hørt dig eller andre borgerlige rose Den Røde Hær for at gøre arbejdet mens US+UK fjollede rundt i Afrika og Italien…

Lysende i vinduerne den 4. maj.
De stemmer til eftertanke og betyder håb og lettelse.
Selvom min far ikke kom hjem til familien, og der på den måde ikke var grund til festivitas, har vi altid haft lys i vinduerne. Først og fremmest for at mindes min egen far og hans deltagelse i modstandsbevægelsen.
Læs om ham og den i min bog FRIENDLY FIRE.
Der er grund til at huske på dem, der sætter livet på spil – og måske endda til – for at vi andre kan leve i frihed.

@Hans Koch

US+UK fjollede rundt i Afrika og Italien ?!?!??? Hvad med Normandiet og Stillehavet for ikke at tale om konvojerne i Nordatlanten? Det er vist en historiefordrejning af dimensioner at kalde US+UK’s involvering i WWII for fjollerier

Det burde være en selvfølge at sætte lys i vinduet på denne dag.

Desværre er der en del der ikke kender til traditionen. Og så er der dem der misforstår traditionen og dens betydning.

Forhåbenligt kan vi få flere til at genoptage traditionen, i en nation som i denne tid ellers er så bange for egne traditioner.

@Jørgen Larsen

Nu var det med fjollerierne kronologisk ment. 6.6.1944 er krigen i Europa jo for længst afgjort, idet USSR har knust NS-krigsmaskinen i 1942-1943. Nordafrka og Italen havde kun ringe strategisk relevans.

Dette faktum bør mane til eftertanke i en tid, hvor vi kritiserer den danske politik for at være nølende: UK+US nølede nemlig også, og lod USSR gøre arbejdet (altså i Europa). Og hvorfor? fordi en invasion af Frankrig i 1943 blev anslået at blive for bekostelig.

Eller for at sige det på en anden måde: Det var diktaturet USSR der knuste diktaturet i nazityskland. “Den frie verdens” indsats var sekundær, og dermed fortaber fremstillingen af WW2 som “den gode og moralsk krig” sig i nogen grad.

Enig med Pind. Det var en mørk og ikke særlig flatterende tid for Danmark da vi havde henholdvis den socialdemokratiske kujon Stauning og den radikale kujon Scavenius ved magten under krigen!

Politikerne bør afspejle folket jvf lederen her: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2832435.svd – så alle bør starte med at se på sig selv

Så absolut! Lad os alle mindes dem, der faldt for Europas frihed, lad os huske vores amerikanske venners stålfaste tro på et frit og samlet Europa, og lad os endelig minde hinanden om, at det liberale demokrati først er sikret, når det leves af alle samfundets borgere som en internaliseret livsform med dyb erkendelse af individets naturlige rettigheder, af frihed under ansvar og af næstens værd.

Når de faldne i dag mindes over hele Europa, og i særlig grad i lande som kæmpede langt, langt hårdere mod fascismen end danskerne gjorde, hvorfor skulle 4. maj så ses som en afkoblet dansk begivenhed? Handlede Anden Verdenskrig da ikke om en kamp på menneskehedens universelle slagmark, hvor slaget til evighed står mellem frihed og undertrykkelse, mellem demokrati og diktatur, mellem frisind og xenofobi, mellem individets ret og kollektivisme?

Slutteligt vil jeg opfordre til at lytte til Radioklassikeren på P1 fra 26/4, hvor der udsendtes en fantastisk udsendelse, som kan podcastes, om “Tusindårsrigets fald”.

Vive la liberté!

Det er korrekt, at Sovjetunionens krigsindsats var afgørende for Tysklands nederlag. Men det er lige så korrekt, at England var alene med tigeren i buret fra Frankrigs nederlag til overfaldet på Sovjetunionen. Det var lige så afgørende. Havde de givet op, havde alt set meget mørkt ud.
Til gengæld er det noget vrøvl, når Pind lader som om, Danmark kunne have forsvaret sig selv. det var en umulighed, selv om man havde oprustet i dobbelt takt af Tyskland. Men kunne have valgt en symbolsk modstand som Norge, og det havde været ærefuldt, men til gengæld havde danskerne så ikke haft muligheden for at hjælpe vores jødiske landsmænd. Den begivenhed er efter min mening den fineste stund i Danmarks historie. Halvdelen af de norske jødiske borgere kom i koncentrationslejr, men langt størstedelen af de danske jøder blev reddet fra denne skæbne.
Besøg Holocostmuseet i Washington og se hæderslisten over de mange (men alt for få) der forsøgte at standse folkemordet. Her står “Det danske folk”, som den eneste nation.

@Hans Koch.
Den må du længere ind i Sovjetunionen med. I en knibtang tæller begge sider ligeværdigt. Og jo, modstandere af nutidens kampe for frihed og demokrati, stinker mindst ligeså fælt som kujonerne i Staunings regering.

Til alle: Husk at købe stearinlys med hjem så vi kan markere en frihedens sejr.

Osse hos os vi tænder 4. maj -lys og lytter til min gamle 78-er grammofonplade med budskabet fra England.
Men jeg giver ikke mange danske kobberenører for Søren Pinds mellemskolefristil om emnet.
Hvordan kan man klandre samarbejdspolitikerne fra dengang og svinge sig op i sin ros af de, som dengang kæmpede for at bevare Danmark som en selvstændig nation med selvråderet over eget land og folk og så samtidig i nutiden gå ind for at nedlægge Danmark som land og selvstændig nation og overlade lovgivning og domsmagt over fædrelandet til (N)EU-ropa.
var samarbejdspolitikerne landsforrædere så er de facto disse politikere og elitære nye “adelsmænd” og Herrer
det sørme osse. De tømmer vor grundlov for indhold og nægter folket dets demokratiske rettigheder til at tage stilling (Lissabontraktaten= forfatningstraktat).
Hyklere og farisæer.

Kære Søren.
Karin og Jeg sætter altid lys i vinduerne på denne aften.Jeg mindes stadig da min mor vækkede mig og sagde at Danmark var frit igen, jeg fik lov til at komme ud og feste sammen med Københavnerne,jeg er stadig stolt over at min mor gav mig lov, jeg var jo ikke mere end 7 år, så på denne aften er mine tanker hos mine nu afdøde forældre.

@ T Larsen

Prøv nu lge at se efter i kronologien. Den tyske hær på østfronten er en skygge af sig selv efter Kursk i 1943, og den Sovjetiske forårsoffensiv i 1944 knuser armeegruppe center. På d-dag er den røde hær trængt ind i østpolen.

Hvad angår “kujonerne” i Staunings regering, så synes jeg man skal have mindre travlt med at udtale sig så firkantet. Den moraliseren er jo gratis idag, men temmelig dyr i 1940! Se iøvrigt på hvor meget andre besatte lande samarbejdede, samt som nævnt på at D-Dag først hænder i 1944.

@Troels: Når jeg siger politikerne svigtede det danske forsvar mener jeg ikke mindst optakten til og årene op mod den 9. april. Jeg taler ikke om selve beslutningen. Med den ageren Stauning-Munch havde haft i forhold til forsvaret var der formodentlig ikke andet at gøre. Ikke desto mindre har det plaget en hel nation selv her så mange år efter. En forfar i min kones familie blev sendt ned og samle sine dræbte kammerater ved grænsen op, efter han kort op til 9. april med mange andre var blevet sendt hjem. Han forstod aldrig, han ikke stod sammen med dem. Sandt for dyden betalte Norge også en voldsom pris for, at Danmark gav op så godt som uden kamp – som den eneste – eneste – nation i hele Europa mod vel nok et af de ondeste regimer, verden har set, kun i konkurrence med Stalins Sovjet. Jo, det må man godt tale om på en dag som denne. Og sikre, at vi ikke igen begår et sådant svigt (et pænt ord) i forhold til Danmark – og allierede.

@ Thomas Rasmussen

..suk, hvor er det dog trættende at læse dine indlæg..!! Ligemeget hvad diverse blogskribenter skriver om, så er ét sikkert; det er venstrefløjens fejl alt sammen..
Og alle der ikke mener det samme som dig og dine ligesindede må minimum være kommunister, offentlige ansatte, ledige eller endnu værre; radikale.
Køb dog nogle større sko..!!

@Hans Koch

Jeg kender min historie, tak, og mener at vi skylder Sovjet tak for krigens udfald. De spillede en afgørende rolle. Men at tro at UK/US indsats til D-dag er ikke rimeligt og historiefordrejende i samme grad som holocaust-benægtelse.
Mht. regeringen i 1940, skal vi måles på egne handlinger, ikke på sammenligninger med lande andre steder i andre situationer. Jeg ved godt vi hurtigt ville blive løbet over ende. Men helt at opgive forsvar er og bliver kujonagtigt. Når dertil lægges at man acceptere at levere forsyninger til besættelsesmagten, tager man del i ansvaret for dennes handlinger. Ja, vi fik sendt mange jøder til Sverige. Men hvor mange jøder blev brændt af soldater næret af dansk bacon?
Ja moraliseren er gratis i dag, sådan er det for alle, uanset man tager det ene eller det andet standpunkt, det er ikek noget særegent for en Stauning-kritisk holdning.

Det er da bestemt godt at huske og fejre d. 4. Maj. Skammeligt er det dog, at frihedskæmperne ikke hsr fået nogen officiel tilkendegivelse af deres indsats. Min far kom hjem fra KZ lejr og det første han mødte var en indkaldelse fra Skattevæsenet til et møde, hvor han i kraftige vendinger blev bebrejdet, at han havde undladt at indsende sin selvangivelse….typisk dansk!!

Hvad med en medalje til de stadig levende frihedskæmpere, jeg ved at min far ville være meget glad for dette. Han har følt sig svigtet af det officielle Danmark.

Ih hvor er vi gode når vi fejrer os selv. En sentimental strofe fra propagandisten Søren Pind der vil fejre sammen med den nation som i 65 år har dækket over flest nazi-krigsforbrydere.

I stedet for det kvalmende sludder burde Søren Pind havde foranstaltet en underskriftsindsamling til fordel for at retfærdigheden kan ske fyldest.

USA har nu i 65 år puttet med SS-krigsforbryderen John Demjanjuk. For et par dage siden stoppede det amerikanske justitsvæsen udlevering til retsforfølgelse.

Sagen haster Søren Pind – vis dig som handlekraftig politisk og ansvarlig leder. Ingen kan bruge dit sludder fra parketgulvene til noget. I min tid var ungdommen aktiv og engageret. Vi fik også flyttet verden i en bedre retning.

Prøv at gøre noget fornuftigt og vigtigt Søren. Så bliver der grund til at tænde lys.

Så kan du iøvrigt bagefter bruge dagen til at grunde over hvorfor man ikke forhindrede krigen. Det havde jo været ganske simpelt.

Vi vil også sætte lys i vinduerne i aften.

Jeg har nogle gange spekuleret over hvad Danmark skulle have gjort d. 9 april 1940.

Vi blev som bekendt invaderet af den tids stærkeste militærmagt, vi er naboer – så tyskerne kunne køre direkte ind i Danmark, vores terræn er ikke norsk med fjelde men et fladt land med mange små byer uden en natur der er til at forsvre etc.

Nu vil jeg gerne spørge de personer her siden, incl. Pind, hvad de mener at den danske regering skulle have gjort d. 9 april, og hvilke konsekvenser man mener at det ville have fået ?

Undskyld slåfejlene ovenover i mit indlæg:

Jeg spørger, hvad skulle den danske regering have gjort og hvilke konsekvenser ville det have fået ?

Spørgsmålet er til de personer, incl. Pind, som mener at regeringen svigtede d. 9 april 1940.

@T Sørensen

Jeg synes i det store hele den danske regering i 1940, under umulige forhold, opførte sig fornuftigt omend ikke just glorværdigt.

Claus Sønderkøge:

“Så kan du iøvrigt bagefter bruge dagen til at grunde over hvorfor man ikke forhindrede krigen. Det havde jo været ganske simpelt.”

Fortæl, fortæl. Jeg tror vi er mange der gerne vil høre de forløsende ord, der er jo ikke noget så godt som simple løsninger.

@T Sørensen: Har jeg svaret på ovenfor. Der var formodentlig ikke andet at gøre den 9. april. Men der var en lang optakt, hvor man vidste bedre, men fravalgte at kunne forsvare Danmark. Det synes jeg er det nærmeste man kan komme en egentlig forbrydelse.

Dejligt at se at det stadig betyder meget for mange med den 4 Maj, dog lidt trist at se at den 18 April er ved at være forsvundet for de fleste.

Bliver dog lidt flov over at få besøg fra Tyskland i aften….

Peter Nielsen 4. maj 2009 kl. 16:49
““Så kan du iøvrigt bagefter bruge dagen til at grunde over hvorfor man ikke forhindrede krigen. Det havde jo været ganske simpelt.”

Fortæl, fortæl. Jeg tror vi er mange der gerne vil høre de forløsende ord, der er jo ikke noget så godt som simple løsninger.”

Der er vist ikke så meget hokus-pokus i det. Krigen var forventet allerede ved underskrivelsen af Versailles Traktaten. England og Frankrig var så vrede at man opstillede helt urealistiske krav til Tyskland. John Keynes tog konsekvensen og trådte tilbage under forhandlingerne.

Alle var bekendt med den tyske vrede og de manglende muligheder for overholdelse. Man kunne således blot have taget trykket af ballonen ved at revidere traktaten.

En anden mulighed havde naturligvis været at støtte den store modstand mod Hitler i det tyske Wehrmacht – først og fremmest kredsene omkring general Henning von Treskow allerede i 1938.

En tredje mulighed var naturligvis at man havde foranstaltet et attentat på Hitler. Hvad har vi efterretningstjenester til? Man kunne åbenbart fotografere Hitler i alle mulige og umulige situationer – men at blot erstatte et enkelt af disse kameraer med en riffel kunne man åbenbart ikke finde ud af.

Ja man kan beklage vor egen manglende vilje og evne. Efterkrigstidens historie viser jo historien om at verdensomspændende kredse og folkelige strømninger støttede den ideologi som bragte uretsregimet til magten.

Dengang som nu havde jøderne kun få venner udenfor finans- og diamantindustrien. Så den folkelige holdning var nok noget i retning af at jøde-propagandaen ikke sagde meget andet end hvad befolkningen mente – nemlig at det var godt at ‘jøderne fik et drag over nakken’.

Så det man tænder lys for i aften er i virkeligheden sorgen vor egne svigt. Det var dyrt og vi lærte meget lidt heraf.

Søren Pind.

Du skriver at regeringen i en lang optakt fravalgte at kunne forsvare Danmark, og at der i det fravalg ligger en egentlig forbrydelse.

Betyder det ikke, at hvis regeringen havde valgt at forsvare Danmark, ved at man i optakten havde mobiliseret, styrket militæret osv, at der ville have fundet voldsommere kampe sted i Danmark ved okkupationen, og at det også havde betydet, at store dele af landet og formentligt mange borgere ville være blevet masakreret ? Og at vi ville være blevet besat alligevel.
Jeg mener ikke at en ansvarlig regering kunne have valgt den vej du foreslår med de konsekvenser det ville have fået.

Premierminister Churchill udtrykte efter Danmarks besættelse fuld forståelse for Danmarks situation og regeringens valg.

@Claus Sønderkøge

Hvad mener du egentlig? Hvad er dine pointer?

Alle dine skriverier er fuldstændig sort snak…

Er du på en eller anden slags medicin?

Soeren Pinds paamindelse skal hilses velkommen.
Han har efter min mening fuldstaendig ret i sin begrundelse herfor.
Ogsaa og isaer hvad angaar den laere, der boer drages i henseende til beredskab overfor aktuelle trusler mod land, folk og samfundsorden.

Markeringen af datoen for ophoeret af den foerste – og hidtil- eneste fremmede besaettelse af landet, med hovedstad , rigsdag, regering og hele molevitten , er derfor essentiel for de titusinder af familier , som har faelles , levende erindringer fra den tid.

Men mindet om besaettelsen , dens baggrund og ophoer er ikke mindre betydningsfuldt for de, muligvis endnu flere danskere , hvis viden og bevidsthed om den danske befolknings historie desvaerre blev saa grufuldt indskraenket af vore undervisnings- og kulturinstitutioner siden 1968 og indtil fornylig.

hvem var det nu der sagde at de danske militær skulle bestå af en tlf. svarer der sagde: VI OVERGIVER OS

Det er ok stadig at sætte lys i vinduerne den 4.maj. Vi er nogle, der blev født, da der var krig i Danmark.
Men det er en skandale, at danske soldater optræder på Rådhuspladsen samme aften, de fører krig, de bekæmper ikke krigen. Anders Fogh er den hovedansvarlige for Danmarks agressive udenrigspolitik…

Bullshit havde Pind, Fogh og Løkke været politikere under krigen, så havde de holdt med Adolf, så spar os for det bagudskuede moralske fis. Og spar os for ordet frihed Pind, der er intet frihed over det psudokommunistiske Venstre. Hvad er jeres valgsprog? En ny regel og et nyt forbud pr dag? Liberalisme er mere end blot et spørgsmål om indkomstskat. Bortset fra det havde Adolf vundet havde vi nok ikke mærket nogen forskel alligevel, det totalitære samfund er under ledelse af Venstre alligevel ved at være indført.

Lars Enggaard. Det nedrige og nationalt traumatiske ved den Socialdemokratisk/Radikale regerings optraden i tiden foer den 9. April
var og er fortsat , at de overhovedet intet gjorde for at forberede dog blot en symbolsk modstand.

Nej. Tvaertom gjorde Stauning,Scavenius,Munch og Alsing Andersen alt hvad de kunne for paa forhaand at taekkes diktaturet i det 3. rige , for tilsidst naa en saadan grad af selvpaalagt kuethed , at graensevaernet i Soenderjylland paa forhaand kynisk blev ofret, fordi man ikke ville forurolige tyskerne ved at traekke dem vaek.

De, Hr. Engberg, og mange andre apologeter for Stauning-holdets kanariefuglsoptraeden,
proever med primitiv retorik (“hvad kunne der vaere gjort af modstand uden risiko for oedelaeggelse af store dele af landet??” )
at lukke for anklager mod denne triste klike.

Lad mig med andre naevne blot et par hvad-nu-hvis:

De tre herrer havde optraadt med national integritet og personligt mod i stedet for underdanighed for ikke at sige slesken

Flaaden havde vaeret spredt og gjort klar til saenkning

Faerger, landingsbaner og jernbanetransit til Norge havde vaeret forberedt til blokering.

Jeg kan forsikre Soeren Pind – og Dem Hr. Engberg – om, at dette stadig i hoej grad optager en hel del af de danskere , der fortsat markerer den 9. april og den 4/5 maj.

@Jørgen Kjærgard

Demensen er åbenbart kommet.

Skandalen er mere, at hjemmehjælperen endnu ikke har inddraget dit tastatur.

Lad os ikke glemme, at de allierede betragtede Danmark som fjenden d.4.maj, og kun indsigelser fra Danmark, med henvisning til modstandsbevægelsens indsats, lykkedes det at få de allierede til at ændre holdning.

Og lad os huske de 11 millioner civile russere og 6 millioner soldater som døde med respekt.

Som da de kristne satte deres helligdage på hedenske helligdage, vil man nu sætte den danske krig og besættelse i udlandet på modstandsbevægelsen dag. Det er bare sørgeligt.

Nemlig, lys i vinduerne i aften!

Besynderligt at Søren Pind vil gøre sig til talsmand for, at sætte lys i vinduerne når man betænker, at han repræsenterer et parti som stemte for udlændingeloven af 1983.

Der er ingenting at fejre. Tværtimod er der et stort stykke arbejde forude.

Kære alle,

Lad nu alle de mange skænderier hvile, og fokusér i stedet på friheden, og de mange tapre danske, som gik i døden for os, så vi mange år senere kan skændes som sure tanter!

Må vi så lige få lidt respekt for dem som stod fast ved nogle værdier, som var så vigtige, at mange valgte at dø for dem.

Disse mennesker har min allerdybeste respekt – æret være deres minde.

Jeg kan, selvom jeg først blev født 22 år efter befrielsen, stadig få en lille tåre i øjenkrogen på befrielsesdagen.

Rigtige socialdemokrater og andre totalitarisme-frontkæmpende sætter s’gu da ikke lys i vinduerne i aften. De havde jo håbet at totalitarismen sejrede. Den gang med nazisterne som arbejdsdyr, spændt foran deres velpolerede støvle-kolonner…nu med islazistiske koransoldater, formummede bag socialdemokratiske og Socialistisk Folkeparti-partisoldater solidt placeret inden for murerne som skatteyderfinancierede, gavegivende sagsbehandlere…¨

Vorherre bevares – når nu hverken Dronning eller regring gider! Det ender med at man må melde sig ind i folkekirken, for at søge guddommelig legitimitet for genoplivning af de tidligere så nødvendige korstog mod islazisterne – og de lalleglade idioter der endnu ikke har begrebet hvad islam ellers så udtrykkeligt allerede for århundrede siden har proklameret i “partiprogrammet”. Både for vi sagesløse og for de tvangsindrullerede udkommanderede koransoldater…

Der bliver garanteret størrer udfordringer i den nære fremtid, end klimaudfordringerne: Konfrontationen med islazisterne bliver hverken køn eller anstændige, “tbndefulde” eller uden forventlig selvtægts-mavøvrer, uden politiske beslutningstagere der indser islazismekatastrofens omfang! OG EFFEKTIVT STOPPER DENNE!

Og det er her at politikerne skal træde i karakter: Mens vi dygtigt er forledt til at focuserer på FN’s klima-profetiske katastrofer, lægges vi gradvist i Europa i lænker af de altid overlevende barfodskrigere, udsendt eller udkommanderede i ethvert vestligt samfund med guddommelige stående ordrer og guddommelig legitimitet.

Kære folkevalgte: Vil I…Eller skal vi selv ordne tingene? That’s the question! Enten tager vi den partiproklamerede krigserklæring der dokumenterbart og beviseligt ligger i Koranen alvorligt – eller vi overgiver os til islazisterne, inden vi når at hente de sidste isterninger til vore sjusser hjem fra Grønland!

@ Alfred B. Andersen (20:38)

Jeg synes du er et lokum at høre på og læse i debatten. Jeg er egentlig glad for at jeg ikke også skal se på dig! Men jeg frygter den ondelynemig at jeg ad mange kringlede opveje og tumpoede sagsbehandlere i din hord af medsammensvorne stemmekvæg, alligevel over skatten fincierer dig, dit udskud!

Lad os ikke glemme på det vi kalder frihedsdag at det også var den dag hvor vi startede med op til 4 års indespæring af uskyldige tyskere. Danmarks formentlig største humanitære katastrofe nogensinde.

15.000 uskyldige flygtninge døde i dansk varetægt. Heraf var 7.000 børn mellem 0-5 år.

Danske læger brød deres lægeløfte og ville ikke behandle disse menneskers sygdom. Vi indespærrede dem bag pigtråd og skød dem ned hvis de kom til at berøre pigtråden.

Der var enkelte af børnene som blev inviteret til England og der blev de behandlet som man bør behandle børn.

Vi behandlede mennesker, som uden egen skyld var havnet i Danmark, ringere end vi behandlere udenlandske nazi-kollaboratører som søgte tilflugt i Danmark.

Hvis du vil lære lidt om dengang vi nægtede at leve op til vort ansvar og graft krænkede det kristne kærlighedsbudskab så har ny dansk historieforskning noget at fortælle.

Du kan begynde med phd. afhandling af Kirsten Lylloff ‘ Barn eller fjende’, Københavns Universitet 2004.

…Til flere her i tråden:
Ja, Danmark var i nogle politikeres vurdering “den glemte nordlige provins” der aldrig var blevet endegyldigt indlemmet i den succesombruste tyske forbundsrepublik. Derfor var vi i Danmark ikke så attråværdige, så vi var værd at kæmpe for.

Jeg synes nu egentlig, at enhver nation der har udformet deres nationale flag, så også førskolebørnene kan tegne og farvelægge det med deres ubehjælpsomme streger og fedtede små fingre, er værdige nationer, helt uden støvletrampende islazister…undskyld: Nazister i gaderne!

Russernes “besættelse” af Bornholm?
“Besættelse”?
Russerne befriede Bornholm, Søren Pind.
80% af de nazityske soldater der blev dræbt under anden verdenskrig blev dræbt af russerne.

1400 engelske bombemaskiner skulle have søndebombet Danmark 25 April 1945.
Bombetogtet blev aflyst på grund af dårligt vejr.
Før et nyt bombetogt mod Danmark kunne stables på benene overgav tyskerne sig.

Du prøver at omskrive historien, Søen Pind.
Du er en løgnhals.

Henning Andersen Andreassen.

Hvor i laverden har Du den med, at 1400 maskiner skulle bombe Danmark 25. april 1945.

Dokumentation tak.

De eneste mål, jeg i givert fald kunne komme på, kunne være de jyske flyvepladser. Er det dem eller byerne. Jeg synes, der er forskel.

Har Du læst samme historiebog, formodentligt en dårlig afskrift af den russiske version, som Sønderkøge og Koch.

Sikke en mængde fordrejninger. Klart amerikanerne var pacifister, fordi de troede et hav, ligesom i første krig var nok til, man kunne holde sig ude af den europæiske rodebutik(fx erfaringerne fra 1`ste verdenskrig og Frankrig). USA havde hverken våbenmagt eller transport til at hjælpe Europa. De kunne endog ikke undgå nederlaget på fillipinerne. Russerne var sikkert gået neden om og hjem, hvis man ikke havde sendt våbenog mad både via Murmansk og Iran. Da USA ikke var i krig solgte man våben til britterne. Dernæst kom låne- og lejeloven. Og Churchill var i mangt og meget som en blind høne, der også kunne finde korn. Jeg kan ikke lige huske hvor mange han ofrede på et helt tåbeligt improviseret feltog i Daradanellerne, hvor Kemal Atatyrk da også smed ham og hans uduelige planer på porten. Dippe var samme sag. At man skulle erobre Hitlers Tyskalnd fra Downstairs via den ene bjergfæstning efter den anden, var helt hen i vejret. V1, V2 og Jetmaskiner(vistnok ME264 hed devist) kunne være pegepingde. Og De Gaulle. Hvad var han. Han var ikke en gang politiker. Han var ikke fascist/konservativ og ikke kommunist, så klart mange franske og andre satte spørgsmålstegn ved hans legitimitet. Jeg skal i min lange svada gøre opmærksom på, at Stalins hære var store og af rimelige kvalitet. De var dog svækket af kraftige udrensninger. Mange af de døde både militære og civile kunne være undgået. En lillebitte prik kunne være, man ikke evakuerede Leningrad. I historiens vingesus er heller ikke nævnt, at USA i den grad var med til at bane vej for, at tyskerne ikke kunne få forsyninger nok produceret. I de 3 skribenters epistler er heller ikke nævnt, at Hitlers planlægning og Timing var tåbelig. man skulle ikke have søgt at bombe sig til en fred med Britterne. man skulle have iværksat Barbarossa med det samme. Man havde ligesom Stalin den tåbelige militært set tåbelige tanke, at man ikke ville opgive arealer uanset prisen. Det var sommetider meget høje priser. Hitler var også en smule uheldig med vejret. Det var de andre også, men det betød knapt så meget for helheden, selvom det jo var fatalt for både døde og efterladte.

ja, det har så ikke en pind med Søren Pind at gøre. Undskyld Søren.

Når vi den 4. maj om aftenen tænder lys i vinduerne, markerer vi glæden over Danmarks befrielse og over, at vi nu igen kan lade lyset skinne fra vores vinduer, efter at vi i 5 år havde levet med mørklægningsgardiner.

For frihedskæmperne betød befrielsen selvfølgelig noget helt særligt, fordi de aktivt og med fare for deres liv havde kæmpet deres kampe mod besættelsesmagten og nu kunne stå frit frem uden risiko for forfølgelse, men derimod blev hyldet for deres modige indsats, en indsats der var afgørende for, at Danmark efter krigen ikke blev vanæret og slået i hartkorn med Tyskland.

Så derfor er 4. maj ikke mindst en mindedag for frihedskæmperne, som jeg ikke synes, at man skal fratage dem ved også at gøre det til en hyldeltdag for de soldater, vi idag sender til krigszoner i fremmede lande.

Skal de hyldes, bør de have deres egen dag, hvor man kan fejre dem med demonstrationer på Rådhuspladsen, eller hvor man nu ønsker at gøre det.

Til dem, der fordømmer datidens politikere for ikke at have ydet en større modstand mod den tyske invation, kan jeg anbefale af læse en udmærket artikel i Berlingske Tidende om neutralitetspolitikken i 30′ernes Danmark:

http://www.berlingske.dk/article/20050607/dineord/106070048/

Karin Bennedsen 5. maj 2009 kl. 10:00
“For frihedskæmperne betød befrielsen selvfølgelig noget helt særligt, fordi de aktivt og med fare for deres liv havde kæmpet deres kampe mod besættelsesmagten og nu kunne stå frit frem uden risiko for forfølgelse, men derimod blev hyldet for deres modige indsats, en indsats der var afgørende for, at Danmark efter krigen ikke blev vanæret og slået i hartkorn med Tyskland.”

Det er helt rigtigt men ikke hele historien. Det var nemlig også den dag hvor vores frihedskæmpere viste sig drevet af hævn. De hævnede sig på 200.000 tyske flygtninge som først havde lidt 5 år under Hitlers diktatur og nu skulle lide 2-4 år mere bag dansk pigtråd. Bevogtet af danske maskingeværer. De blev ikke beskyttet men myrdet direkte eller via manglende lægelig omsorg.

Efter befrielsen viste Danmark at vi havde lært så lidt af de 5 år.

Barbariet kender ingen grænser – ej heller dansk barbari.

Til Karen Bennedsens fromme anbefaling af en “udmaerket artikel om neutralitetspolitikken i 30erne” er kun at sige , at den baerer staerkt praeg af at vaere forfattet af en senere formand for De Radikale.

Reel oplysning om Stauning, Munch,Scavenius, Alsing Andersens politik og optraeden foer og under besaettelsen skal selvsagt soeges andetsteds, f.eks. i efterkrigstidens kommissionsundersoegelser af bl.a. den socialdemokratiske forsvarminister Alsing Andersen og den radikale Scavenius.

Simon Krølkær….
Læs Jyllandsposten i dag! Selv du kan sikkert blive klogere… Jeg er født under krigen, hvad du nok ikke er??
Læs “Tvivlerens mission” Læge i Afghanistan udtaler: “Jeg tror ikke, at Danmark ville være udsat for mere terrorisme, hvis vi ikke var i Afghanistan. Jeg tror, at vi har skabt flere fjender…” Christian Tollund – læge på felthospitalet i Kandahar Airfeld…
Give peace a chance!
Mon du også vil sige at han er er dement???

Sønderkøge.

Det var ikke de danske frihedskæmpere, som hævnede sig på 200.000 tyske flygtninge. Det var den ny danske regering. Jeg er enig i, det var en ussel behandling.

Er man lidt i den boldgade, så bestod Tyskland og dets krig ikke kun af mandlige fanatikere. Tyskerne holdt sig bestemt heller ikke tilbage, når det gjalt om at give andre incl. egne borgere langt uslere forhold end vi gjorde. Det gjorde det naturligvis ikke meget bedre.

Er man lidt i den boldgade, så døde en del tyske soldater også ved minerydning. Hvem havde lagt dem ud…

Og ja, man gjorde et valg, når man valgte neutralitetspolitikken. Man håbede, som det lykkedes i første, at blande sig udenom. Som antydet af Loretzen, så var de radikale ikke flertal i Folketinget. Venstre var også med i forsvarsforliget af vistnok 1936. uanset om vi så bryder os om det, så slap vi så billigt fra 2, at meget få døde sammenlignet med alle andre lande. Ja, vi var meget accepterende. jeg var ikke født den gang.

Læser man en række historiebøger, så var oplægget til 2`den verdenskrig en lang række af rævekager(undskyld ræve). Versaillestraktaten var ren hævn af værste skuffe. Man støttede ikke Tjekkoslovakiet. Polen blev ved Versailles i den grad dårligt behandlet. Omvendt tog de virkelig for sig mod øst og var ligeså grådige som Lenin/Stalinn. De havde også progromer af værste skuffe ligesom i Litauen. Britterne plejede i høj grad egne interesser.

Danmark var en af de få stater, som fik rykket sine grænser efter befolkningsflertal og som land ikke med allerstørste grådighed krævede alt, man overhovedet haft fingrene i siden vistnok Fr. 3.

jeg troede kun det folk fra DF, der kunne komme med så mange faktuelle fejl, men siden AFR og dateringen af danerne via Jellingestenen, så må videnssamfundet være noget selektivt.

Lad mig tage den igen : Frankrig skulle ikke have været så grådige. Polen skulle holdt sig en smule mere venner med tjekkoslovakker og Litauer, så kunne man give Hitler en meget varm militær velkomst. Man sad under alle omstændigheder i den gamle fælde mellem russere, tyskere og østrig/ungarere.

RÆVEKAGER, HYKLERI.

Klart Karen Bennedsens ikke er hele historien, men den er beviselig og troværdig. Så vidt jeg ved, så var d. 4-5 maj foranlediget af, at de nordtyske styrker overgav sig til de vest allieredes armeeer ledet af Montgommery.

Og den med noget for noget : Både i Roskilde og andre byer skød og dræbte tyskerne civile d. 4 om aftenen.

Når folk mindes Russernes store ofre, er det også værd at mindes de arme russiske soldater som blev mejet ned i tåbelige frontalangreb på nedgravede stillinger, drevet frem af inkompetente politiske officerer der skød alle der forsøgte at flygte sig fra et komplet selvmord.

Det er værd at huske at en soldat fik en riffel, en anden ammution. Så kunne soldat nr 1 tage det essentielle fra soldat nr 2 når denne havde løbet spidsrod og tabt. Det er værd at huske at den russiske krigsmaskine blev understøttet af Amerikanske og Engelske kampvogne og våben.

Jo, Russerne havde horrible tab. Men en voldsomt stor del af de tab kunne have været undgået hvis ikke Stalin havde udrenset sin officersstab og ikke havde været så hensynsløs med sine egne soldater.

Og Russerne sad på Bornholm langt længere end de burde. Mens vi i København fejrede friheden blev Nexø og Rønne bombet sønder og sammen. Så giv mig ikke mere ævl om den Russiske militærs fortræffeligheder. Det er revisionistisk propaganda som i bedste fald er naiv og i værste tåbelig.

Lyset var oppe i vinduet igår. Til ære for de soldater der faldt og til ære for de frihedskæmpere der måtte lade livet for at vi kan kalde os frie i dag. Må vi aldrig igen skulle kæmpe for at kunne kalde os frie i vort eget land.

jens holm 5. maj 2009 kl. 13:41
“Det var ikke de danske frihedskæmpere, som hævnede sig på 200.000 tyske flygtninge. Det var den ny danske regering. Jeg er enig i, det var en ussel behandling.”

Det var danske frihedskæmpere der var vogtere. Hurtigt blev det frihedsregeringen – men det var jo netop samme gruppe af personer. Man sætte åbenbart ræven til at vogte gæs, Johs. Kjærbøl. Lægerne brød deres lægeløfte uden konsekvenser. Betød Kristendommen allerede dengang så lidt for den danske befolkning?

Jeg har aldrig set at Danmark officielt har undskyldt at 7.000 børn i alderen 0-5 år døde af dansk vanrøgt. Uanset hvad man mener om tyskerne, brune og sorte, disse børn er ofre for dansk barberi begået af eller i hvert på vegne af danske frihedskæmpere.

At Hitler behandlede fanger grusomt er jo ingen legitimering af at vi gør det samme – når blot vi får lov.

Du gør iøvrigt helt ret i at gå tilbage til Versailles. Det er her det virkelige svigt ligger. En af de ansvarlige var John Keynes som nægtede at fortsætte sit arbejde som rådgiver for den engelske regering og afgik under konferencen. Han kunne ikke stå model til den ravanchistiske økonomiske model England og Frankrig ville pålægge Tyskland.

Det kan så undre hvorfor det tog godt 20 år inden Tyskland satte sig militært til modværge mod dette og hvorfor man ikke tog låget af den berettigede vrede ved blot at genforhandle traktaten.

Jeg er ikke ekspert udi alt det her men som jeg ser det havde Hitlers ideologi stor opbakning i alle lande overalt på jorden. De specielle tyske forhold omkring Weimar og race-teorierne naturligvis undtaget. Dem delte han jo heller ikke med sine allierede.

Carsten Soenderhage er ifoelge ham selv “ikke ekspert ud i alt det her.
Hvilket ikke har afholdt ham fra at servere flere omgange emotionelt vroevl bl.a. om dansk
mishandling af tyske flygtninge fra Koenigsberg
og Ostpreussen efter 5.5.45.Laenge inden denne dato var saa at sige alle de tyske flygtninge ankommet, interneret, tilset og forplejet eksklusivt af den tyske vaernemagt.
Selvsagt efter beslaglaeggelse af skoler, boernehjem, forsamlingshuse etc paa Lolland-Falster, Moen, Bornholm og Sydsjaelland ,uden kontrol, adgang eller ansvar , hverken for danske laeger eller for nogen andre end flygtningenes egne gauleitere.

Ja, selvfølgelig skal vi mindes og hylde frihedskæmperne d. 4. maj hvert år og glæde os over at der dengang var nogle der nægtede at lade sig rende overende.
Den danske regering var vattet og man gav omgående landet bort. Men havde så dengang de andre stormagter til at hjælpe sig ud af pinen (læs Hitler). USA, UK, USSR hjalp alle godt til, men de fleste véd nok HVAD der var sket, hvis russerne var kommet først ikke kun til Bornholm, men til hele Danmark.
Gid dog at unge mennesker idag kunne lære af historien og mere aktivt stoppe ekstremisterne, de nye “Hitlere”. Fortegnet er idag vendt – de der vil have verdensmagten, hvis de kunne kommer idag HELT andre steder fra, men ofte virker det som om at danskerne ikke forstår det. Trist. — og FARLIGT.

Jens Holm

At 1400 engelske bombemaskiner skulle have sønderbombet Danmark 25 april 1945 hvis det ikke var blevet aflyst p.g.a. dårligt vejr, har jeg her fra Berlingerens hjemmeside.
Det var en artikel der hed noget med “hvad nu hvis”, og der blev givet forskellige eksempler på små ting der forhindrede store ting i at ske.

Og at Bornholm blev befriet af russerne er en kendsgerning, at kalde det en besættelse er løgn.
Hvis russerne ville have beholdt Bornholm ville de bare have gjort det, ingen ville have kunnet forhindre dem i det.

Det er først og fremmest russerne vi kan takke for at vi ikke taler tysk idag.
Efter den mislykkede tyske Operation Zitadelle i 1943 havde russerne overtaget over tyskerne.
Selv om tre fjerdedele af de tyske styrker var sat ind på østfronten lammetævede russerne dem.
Og at amerikanerne sendte nogle Sherman og Stuart-tanks over til russerne ændrede intet, for de amerikanske kampvogne var endnu mere elendige i det russiske klima end de tyske.
Amerikanerne og englænderne gjorde en kæmpe indsats for at nedkæmpe nazisterne, ja, men russerne gjorde endnu mere.

@ Jon de Linde

Historien om den russiske hær, som kun havde halvt så mange geværer som soldater er fra 1. verdenskrig, ikke 2. Det var et resultat af håbløs logistik og korruption i tsarens rige, og stærkt medvirkende til at fremkalde revolutionerne i 1917. En anden faktor som var medvirkende til revolutionen var de pogromer og jødeforfølgelser, som var almindelige ikke mindst mens danske Dagmar sad på tronen ved siden af Alexander 3.

Hvad angår 2. verdenskrig, var kynismen i den politiske ledelse af det (alt for) store land intakt, men hvad der var endnu større var det kollektive heltemod som ansporede hovedparten af det forarmede russiske folk til at stå sammen og besejre den ellers uovervindelige tyske hær under ufattelige lidelser. Det var ikke nogen legestue.

Dermed vil jeg ikke forklejne den øvrige allierede indsats, blot give Hans Koch ret i at deres indsats imod tyskerne i Europa ikke på nogen måde kan måle sig med Sovjetunionens massive nedkæmpning af Nazihæren. USA og England havde forpligtet sig til at åbne en front nr. 2, men de ventede med at gøre det til det var klart for enhver, at tyskerne var slået. For vore anglofile venner var D-dag mest et spørgsmål om at nå til Berlin inden russerne. Men krig er jo krig – USA havde nok at gøre i Stillehavet, og England havde jo krigen igennem fungeret som prügelknabe for den lille del af det tyske militær, som ikke var på østfronten og havde allerede lidt nok.

Og til sidst en stor støtte til Jens Holm for hans nuancerede overblik over de forhold, som førte frem til ww2. Det ville være dejligt hvis der i fremtiden ville blive sat større fokus på at forstå udbruddet af det nazistiske vanvid som mere end en Disney-mytologi om kampen mellem det ur-gode og det ur-onde. Den form for løgn skaber kun nye krige, endnu mere stupide end de gamle.

@Michael Gudnæs

Jeg kan anbefale “Blood Red Snow”. En tysk infaterist beskriver med al ønskelig tydelighed tysk og russisk tåbelighed.

Russisk vilje til at drive “infanterister” frem som kvæg over et minefelt, mod nedgravede og velbefæstede stillinger, mod panserstøttet infanteri, russernes behandling af civile som havde været under tysk besættelse, henrettelse af russiske krigsfanger (!) var et udslag af komplet barberisme.

Faktisk var russernes lemfældighed med egne troppers liv så ubehagelig at det selv i dag kan få selv den russiske regering op ad stolen og prøve at få forbudt kritik af “den store patriotiske krig”.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/4943814/Russia-to-outlaw-criticism-of-WWII-tactics.html

Den russiske ligegyldighed med liv og den russiske vinter gjorde kål på Tyskerne i lige så høj grad som det Heltemod som blev udvist med en maskinpistol rettet mod ryggen.

Tillad en “ung mand”, født længe efter krigen at glædes og væmmes.
At glædes over traditionen med lys i vinduerne, som vi også i min familie har holdt i hævd i alle årene, for naturligvis var der noget at fejre.
At væmmes, når sleske politikere prøver at score billige point med 64 års forsinkelse ved at tale om “os og dem” og ikke blot i al stilhed nøjes med at glædes ved det, der skete.
Hvis ikke denne aften skulle kunne holdes fri for plat, politisk propaganda, hvilken aften skulle da så?

Frihed er det bedste guld…
Disse ord burde mange tænke på også i nutiden.

Vores land bliver overløbet af muslimer ,som ikke vil det danske folk have frihed, der iblandt ytringsfrihed.
Sørgeligt med de venstreorienterede der støtter disse mennesker.

Godt, at en ung politiker minder om 4 maj 1945. Tak!
Har altid selv lys i vinduerne 4 maj.

K. Nielsen

10. maj 2009 kl. 09:30
“Frihed er det bedste guld…”

“Godt, at en ung politiker minder om 4 maj 1945. Tak!
Har altid selv lys i vinduerne 4 maj.”

Hvad er det du fejrer Nielsen?

Fejrer du at Hitlers raceteorier var korrekte derved an danskerne viste sig præcis så barbariske som arierne skal være, da vi fik lov til det?

Fejrer du at det var frihedsdagen for nazi-forbryderne som nu skulle hjælpes til en nu, bedre og behagelig tilværelse i USA, Argentina og Paraguay?

Fejrer du at Vatikanet sikrerede nazi-forbryderne nye pas og identiteter?

Fejrer du at Røde Kors misbrugte sit gode navn for at blive til en sikker rejsearrangør for nazi-forbrydere?

Eller fejrer du blot at nu sluttede det med smørmærkerne?

“Dagen i dag er den 4. maj. En aften, der selv langt ind i min generation, når den enkle trommelyd fra London, knasende og skrattende, afbrudt af Prins Jørgens March, når øregangene, giver kuldegysninger og tårer i øjnene.”

Så sandt som det er sagt – det er en usædvanlig kold 4. maj i år, og det giver kuldegysninger og tårer i øjnene, når man kører stærkt på cyklen.

Hvad angår besættelsen, hr. Pind, så kan vi altså ikke sidde til evig tid og tude snot over de fem såkaldt forbandede år. Herregud, den slags er set værre i verdenshistorien, og de steder hvor krig og besættelse for alvor var grusomt, der foretrækker man at glemme tingene hurtigst muligt.

‘Flødeskumsfronten’ var en feriekoloni, og det er nok fordi det faldt så hyggeligt, stilfærdigt og pragmatisk ud med tyskerne, at vi overhovedet har lyst til at holde mindet i live. Sku’ vi videre eller hva’?

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites